Showing posts with label family first. Show all posts
Showing posts with label family first. Show all posts

Wednesday, June 20, 2012

sanah helwah ya Baba

Assalamualaikum.


Rasanya masa kecik2 dulu rapat dengan Papa. Tapi bila dah pindah balik Kota Bharu rasa kurang rapat. Maybe sebab Papa makin sibuk dengan keje, plus slalu takde kat rumah. Outstations sana sini. Tapi bila naik sekolah menengah, especially masa kat Kuching, rasa dah jadi ‘anak ayah’ balik. Sejak form3 la. Papa suruh pegi tuisyen sebab nak PMR kan. Kalau nak harap blaja sendiri kat rumah memang tak ah. Asal siap homeworks, lepas tu tak bukak buku dah. Sebab tu Papa hantar pegi tuisyen. Tiap2 weekends Papa hantar pegi kelas tuisyen. Hantar pagi, petang ambik. Hari skolah pun sama la. Tiap2 pagi turun awal dari rumah sebab tau dah jalan nak pegi skolah tu jammed! Maka tiap2 hari la redah jalan sesak tu hantar anak sorang ni pegi skolah.

Masa form4, kami masih kat Kuching, tapi Papa dah pindah Kota Bharu. Biasa la makan gaji, ikut je orang campak ke mana. Form5 la baru semua balik ke kampung halaman kat Kota Bharu tu. Bila kat Kota Bharu laaaaaagi la terasa pengorbanan Papa Bonda. Pagi2 lepas subuh Bonda hantar pegi skolah. Sebab sama jalan Bonda pegi keje. Tapi petang Papa ambik. Stended budak nak SPM. Extra class sampai ke petang. Balik extra class sama waktu ngan orang ofis habis ofis hour. And yeahh, lagi kena redah jalan sesak nak sampai ke rumah. Balik rumah mandi makan solat. Lepas maghrib keluar lagi. Tuisyen lagi. Almost every night. Tuisyen pulak kalau tak jejak jam 11malam tak habis. Papa jugak la yang jadi driver hantar, ambik pegi tuisyen. Kadang2 sampai tertido2 Papa tunggu dalam kereta :’( Tengah malam baru sampai rumah. Lepas isyak terus tido. Bangun subuh esoknye pulak. And the cycle rotates. Waktu form5, rumah tu dah macam hotel habaq hang. Ye la dah kau balik rumah just untuk mandi, makan, solat, tido semata. 

Dan dalam ramai2 8orang kami adik bradik, aku rasa aku paling banyak spent time ngan Papa. Dalam kereta Papa, tiap2 petang, tiap2 malam, tiap2 hari. Sebab tu ke adik2 slalu jeles ngan aku. Slalu ckp aku anak emas Papa. Mintak je ape2 ngan Papa, semua dapat. Ye ke? Tak jugak. Tapi kalau nak compare ngan korang memang la k.wa menang. *angkat kening*

Ada masa aku jatuh sakit teruk seminggu sebelum SPM, Papa Bonda cuti separuh hari sebab nak bawak aku pegi hospital. Ada masa aku sakit gigi waktu cuti panjang lepas SPM, Papa ambik cuti bawak aku jumpa dentist. Ada masa nak uruskan aku masuk matrik, Papa cuti untuk temankan aku bukak akaun bank. First time aku ada akaun bank sendiri, kad atm sendiri. Waktu ni Papa lah yang ajar cemana nak guna kad atm tu. Cemana nak cek baki duit, cemana nak cucuk duit. Ok bunyi sangat lame. Tapi persetankan. Ini memori manis aku.  Ada masa nak buat passport, nak uruskan hal2 aku nak datang Mesir, hantar aku sampai ke KLIA masa nak fly. Semua hari2 tu Papa ambik cuti. Masa mula2 nak fly hampir 2tahun lalu, tu la first time lepas salam tangan, aku cium pipi Papa kiri kanan. Rasa lagi janggut Papa kat pipi aku. Seingat aku tak pernah buat sejak besar. Masa kecik2 dulu tak tahu la :’)

Kadang2 menangis kalau teringatkan Papa. Aku anak yang paling banyak menyusahkan Papa kot. Banyak songeh. Degil. Semua nak ikut hati sendiri je. Tapi keputusan nak datang Mesir, aku ikut kata Papa. Cita2 nak jadi doctor tu, Papa yang terapkan cita2 tu dalam diri aku sejak kecik. Walau aku pernah terfikir yang aku takkan ada peluang langsung nak sambung medic bila SPM tak mampu dapat straight A’s. Tapi di mana aku berada sekarang, ini semua usaha Papa. Ini hajat Papa. Dan aku rasa aku takkan mampu nak balas segala jasa, pengorbanan, duit, masa dan tenaga Papa Bonda yang digunakan untuk aku. Terlalu banyak. Terlalu berharga *ok, first time aku taip entry sampai kesat airmata. Nasib baik rumate takde.hoho* Tapi ada satu benda yang aku, yang kita sebagai anak tak boleh berhenti mintak daripada parents kita. Doa. Sebab dengan doa mak ayah insyaAllah kita boleh jadi anak soleh, berjaya, bahagia dunia akhirat, sampai masuk syurga. Nak dapat redha Allah pun dengan redha mak ayah kan. 

Ya Allah, semoga aku dapat bakal suami yang baik macam Papa! 

Selamat ulang tahun ke 59 Papa!
Semoga dikurniakan kesihatan dan kebahagiaan yang berpanjangan.
Semoga sentiasa dalam rahmat Allah..
Teruslah menjadi penaik semangat kami..

Papa..saranghae!!

Monday, February 13, 2012

happy birthday bonda!

Assalamualaikum.

Selamat hari lahir Bonda!
Semoga panjang umur,
dimurahkan rezeki,
diberkati hidup di dunia & akhirat insyaAllah

from Cairo with

Sunday, January 15, 2012

kerna kau ada

Assalamualaikum.

Kitorang kat umah ni dapat la panggilan masing2. Ikut umur ye. Uhuk2. Well, saya Angah~
Pastu kan, kat rumah ni kan, yang paling rapat ngan saya Ateh dan Ude kot! Taraf adik2 dah ni. Kitorang rapat sebab sekepala kot. Kalau nampak bekas2 aiskrim bersusun dalam fridge musim2 sejuk ni, tu kitorang punye la. Orang lain mana tahan nak sentuh aiskrim winter2 ni. Tapi kitorang ok je. Layan float, banana split bagai. Ngee~ Kalau cerita pasal korea jepun diorang berdua tu taknak kalah. Aku bleh la sebut sket2 kan. Kalau bab nak try buat bento, bibimbap, kimbap bagai aku tumpang sekaki je. Tumpang makannn.. Hee~ Dengan diorang ni best2 je aku terlepas cakap terbongkar rahsia. Cerita dot dot dot. Haish, korang memang hebat sebab bleh dapat kepercayaan Angah ni wahai kanak2. Aku selalu je panggil diorang kanak2. Tapi Ateh selalu cakap perangai aku yang macam kanak2 -.- Ateh kan..kalau dia bosan takde orang nak dengar dia bercerita pasal physio kat bilik tu, konfem datang menyelit bercerita ngan teddy aku -.-' Ude ni layan je orang buat ape. Pagi tadi dia kat dapur, "Angah nak turun pukul brape. Exam pukul 10 kan. Breakfast dulu tau" Aku pun masuk la dapur bercerita pasal anat kat Ude. Ude angguk je iyakan ape yang aku tengah bebel. Even dia tak faham -.-'' Ude kalau bercakap memang konfident habis. Even kadang2 dia banyak merapu. Aku tukang gelak ^_^
Kadang2 Anjang pun masuk geng jugak. Tapi aku suka je nak panggil budak tu Anje. Suka je kacau Anje, sebab dia mudah gelabah. Lepas tu semua yang aku buat, yang aku cakap dia gelak. Semua ke, majoriti la. Sebab dia kata aku lawak. Bila masa ntah aku buat lawak -.-''' Anje kalau dah gelak memang tak statik dah badan dia. Boleh golek2 guling2 atas lantai kau tahu. Tapi sebab sekarang musim sejuk, rumah tak pasang karpet lagi, lantai sejuk. Dia tahan la sikit pesen gelak guling2 dia tu. Eh, kelaut sudaa~

Yang sebenarnye nak cakap tu je. Teman gosip saya kat rumah ni adalah Ateh & Ude. *kau ni kejap aku kejap saya* Kitorang kalau bercerita memang tak hingat dunia. Berejam2.. Macam2 topik. Padahal esok si Ateh tu exam Physio. Aku pulak baru habis paper Anat tengahari tadi. Rabu ni Histo pulak. Tadi join diorang lepak bilik Ude. Tengok Ude tengah wat homework kat meja study, Ateh mengadap Blood atas katil Ude. Aku pun join la atas katil sambil bawak nota Histo. Tapi daripada aku masuk sampai la aku keluar balik dari bilik tu, ada la sempat baca 5pages kot. Tapi ntah masuk kepala ke tidak. Bergosip je banyak. Kacau si Ateh study. Tapi dia berjaya je habiskan buku tu. Ala Ateh, esok jawab MCQ je pun. I know you can do it~

Nanti dah summer nanti, maybe kena keluar dari wisma ni dah. Sebab kitorang bleh stay rumah bkan setahun je. Bagi peluang kat junior2 pulak. Nanti kalau dah pindah rumah sewa mesti susah dah nak jumpa nak lepak nak bercerita kan. Waaaaaaa..bakal kerinduan la nanti...

p/s: sebenarnye saya rindu adik2 di malaysia..si bongsu terutamanya..lama dah tak skype T__T

ada orang tu..tak ingat kite dah kot..sedeyy~

Wednesday, December 7, 2011

will miss you bro!

Assalamualaikum.

Tahu tak perasaan bilamana family tengah berkumpul ramai2 tapi kita sorang je takde? Sedih tahu. Lagi2 bila berkumpul untuk majlis penting.

Rindu suasana riuh rendah tu.
Rindu cari gaduh ngan adik2.
Rindu usik si bongsu sampai dia merajuk tutup pintu bilik berdegangg bagai nak terbelah dua.
Rindu sakat2 bonda kat dapur.
Rindu nak makan masakan bonda.
Rindu nak dengar bonda panggil nama penuh sorang2 kalau marahkan kitorang.
Rindu nak jadi tukang pijak belakang papa. Sejak dari zaman batu jadi tukang pijak belakang papa. Saban tahun tanya tak berat ke nak suruh orang pijak belakang ni? Tapi orang laen takleh ganti tempat tu :')
Rindu nak manja2 ngan kakak2.
Rindu nak bodek2 abang2..

Tapi tak lama lagi Abang Long nak jadi milik orang dah. Bakal membina bait muslim. Bakal berjabat tangan dengan tok kadi. Bakal melafaz akad nikah. Bakal jadi zauj untuk calon zaujahnya. Bakal jadi imam untuk makmumnya. Bakal jadi menantu untuk mertuanya.

Nak balik Malaysia jugak! Sehari je pun dah ok. Nak jugak ada sama meraikan hari bahagia abang saya! Mana aci buat majlis masa orang duk jauh.. Huwaaaa :'(((

mood: jiwa kacau sangat2 dah ni.. Ya Allah tenang lah hati. Biar jauh di mata asal dekat di hati. Rindu semua~

Tuesday, March 1, 2011

a short trip

Weekend hari tu turun Shah Alam lepak lepak ngan my sisters kat sana. Sebab nye kan dah 2 minggu lebih balik Malaysia tapi tak jumpa diorang lagi. Nanti nak kena balik Cairo pulak, takut tak sempat jumpa jugak. So decide la nak gi jalan jalan kat sana.
Tapi kejap je kot. Macam tak puas nak gi jejalan. Bagitau papa nak gi umah kakYo kat Shah Alam. Papa pun belikan tiket, pergi balik terus. naek bas ke Shah Alam jumaat pagi, balik KB balik ahad malam. Bak kata papa, baru la tak susahkan diorang kat sana. Sebab jumaat tu kakIm takde kelas, bleh la gi ambik kat hentian putra tu. kakYo plak skolah sesi petang.
Yang bengang nye bas tu lembab giler kot.. Bertolak dari pukul 9.30pagi, 6.30petang baru sampai kat putra. kakIm bajet 4.30 dah bleh sampai kot, dia pun dah ready kat KL sentral. Call pukul 4 tu saya baru kat Raub. Kesian kakIm kena tunggu lama pulak. Then redah hujan ke stesen komuter sebab depan putra tu tengah renovate ape ntah. Naek komuter ke Shah Alam. Sampai stesen S.Alam dah maghrib. Naek kereta kakYo pegi solat & makan kat seksyen2. Lepas tu kakYo & abeP bawak pegi tesko pulak, diorang cari barang rumah. Baru dapat gaji kan. Kitorang pun jalan jalan cuci mata je. Then balik berehat.

Esok nye, sabtu. Pegi jalan jalan kat putrajaya. Bergambar kat taman botani,



window shopping kat alamanda, lunch kat CRS alamanda, solat kat masjid putra.


Then balik S.Alam. Pegi PKNS, Plaza Alam Sentral. Haa..kat masa sampai kat PAS tu macam pelik la, apesal sume orang pegang eskrem ni. Bukan 1, 2 sorang pulak tu. Diorang beli eskrem harga 99sen tu ke? Rupa rupanye cornetto tengah agih eskrem free.. 2sorang. Tapi kitorang ambik 1 je kot. Sebab nye perisa stroberi. Tak minat sangat. Makan sebab orang bagi free je. Window shopping lagi kat pkns & pas tu. Survey baju kurung cotton. kakIm pun duk survey baju dinner dia. Last last tak beli ape pun. Sebab tengok yang kat tesko semalam lagi murah kot. ngeee~
Then on da way balik singgah beli ABC milo. Sedapp tapi manis sangat. Huhuu.. Lepas isyak keluar lagi, pekena roti nan & teh tarik kat restoran mamak, restoran hakim namanye. kakYo la ni suggest makan nan cheese. Licin aku bedal. Sedapp kot. erkk..setakat ni sume makan sedap je. orang belanja, mana tak sedap kan.

Ahad. Pegi jusco pulak. Konon nak usha usha baju jugak. Ada la yang berkenan, tapi KIV dulu. Tetiba tengok kakYo & abeP kat kaunter beli jam tangan. Pegi la join sekaki, sebab memang nak beli jam jugak. Yang lama dah putus masa kat epot cairo hari tu. Ala, jam 10hengget je kot. Then aunty tu tanya bajet berapa untuk jam tu. Terus dia keluarkan yang paling lawa kat situ. terus terjatuh hati & setuju nak beli. Ngaa~ Nasib baek ada less. Duit yang draw tadi konon nak wat beli baju dah jadi duit wat beli jam. Takpe la, sekali sekala beli jam yang bukan harga 10hengget.
Then kuar nak ke giant pulak. Ingat bleh la jumpa Mea. Sebab giant tu dekat ngan MSU. Tapi takleh jugak. Mea susah nak dapat teksi, kitorang pun tak dapat parking. Go on ke tesko S.Alam je la..shopping kat sana then balik tido. Lepas asar turun ke stesen komuter S.Alam. Naek komuter ke putra. Sebab i punye bas pukul9 malam ke KB. Bye bye Kuala Lumpur~


Monday, January 17, 2011

ketentuanNya

baru je dapat mesej dari papa
papa bagitau anak kawan dia kat alex meninggal
innalillahiwainnailaihiraji'un
terkejut..berdebar debar
terus call ana kat alex nak tanya
ana sahkan berita tu betol
dengar cerita lanjut dari ana
arwah student tajaan mara kat alexandria university
medic tahun 3
ana pun kenal dengan arwah
meninggal sebab gas poisoning
berpunca daripada water heater dalam bilik air
kata ana, water heater ni ada 2 jenis; gas & elektrik
kitorang punye heater kat umah ni elektrik

astaghfirullah..macam macam bleh berlaku tanpa kita duga
bak kata papa:
dalam semua perkara, kita kena berusaha, beringat, sedaya yang kita mampu
lepas tu kita serah kepada takdir Allah
semua perkara bleh berlaku dengan izin Allah
betol tu..=)

takziah buat keluarga arwah & kawan kawan



terharu sebab di awal mesej papa tu;
papa doakan saya bleh jawab exam dengan baik
&&&
papa bernazar puasa _hari kalau saya dapat excellent
owh, terima kasih papa..sayang papa ketat ketat
semoga doa papa & bonda mengiringi saya di sini
rindu family! +_+

Tuesday, December 7, 2010

stay up untuk skype

wahh..lama tak update blog..
ceyh..lama la sangat..
banyak test kan..
sebab intenet takde sebenarnye..
kalo tak on9 jugak kot..
sebab tak bayar bil kot..
opss..
modem pun wat hal..
takleh nak topup, so takleh nak connect intenet la weyh..

so dah chup awal awal nak guna intenet lepas subuh malaysia
saya pun tido la awal..sebab nak stay up nak on9..
nak skype ngan family la..dah 2minggu lebih tak skype..
RINDU!!!!!!

sekarang kan cuti skolah..
sume ada kat umah..
except kakIm la..sebab dia tengah final lagi..
cuti lepas exam nanti pun bonda kata dia tak balik..
sebab projek tak siap!
haa..maen lagi..hee

ramai ramai tu macam macam la cerita kuar kan..
lebih lebih lagi ngan kakYo kan..
kebetulan bangLong baru balik..
eceyhh..soalan wajib;
bila nak kawen?
taun depan
wey..tunggu nawa balik ok..
kecoh kakYo cerita yang abang nak kawen dulu dari bangLong
sebab dia gatal sket
hahahaa..
takleh..buat skali harung je la senang
save bajet..
tiba tiba dengar papa cakap;
"suruh nawa cari calon terus la..bleh wat 4 skaligus"
aiyokk..
saya dengar je..
clean & clear
tapi wat wat tak paham
ape ape?? papa cakap ape tadi?
papa suruh cari calon la..bleh la wat 4 skaligus
laaaaaagi save bajet
oww..calon kat malaysia
waahhhh..gyler cubaan berani mati bagitau macam tu
dah la sume ada waktu skype tu
and kakYo siap ulang suara lagi ape yang saya bagitau
hee..takpe la..bagi hint sket sket..
saya dah ada calon la papa!
=)

Sunday, May 9, 2010

selamat hari ibu

selamat hari ibu kepada semua kaum ibu..



..especially kepada bonda tersayang..

terima kasih kerana mengandungkan..terima kasih kerana melahirkan..terima kasih kerana membesarkan..terima kasih kerana beri cukup makan pakai..terima kasih kerana bagi peluang belajar..terima kasih sebab benarkan buat pilihan..terima kasih sebab benarkan merantau cari pengalaman..
terima kasih kerana selalu menyokong..terima kasih atas segala nasihat..terima kasih untuk semua semangat..terima kasih kerana selalu beri yang terbaik..
terima kasih untuk segalanya..
saya sayang bonda sangat!!

Friday, May 7, 2010

day after tomorrow

ape yg special tentang bulan mei? dalam family saya takde yg sambut besday bulan mei..
tapi kami semua raikan bonda tersayam dalam bulan mei..sempena hari ibu..
hari ibu disambut pada hari ahad kedua dalam bulan mei kan..so tahun ni hari ibu 9mei la kan..lusa..hmm..
si bongsu pun sebok ajak saya kuar..nak cari hadiah untuk bonda katanya..
hmm..nak bagi ape ye..biar si bongsu je la wat keputusan..

Friday, April 30, 2010

bila lagi..

setiap hari kami jadi pengunjung setia hospital pakar perdana kota bharu untuk jenguk atuk..


hari jumaat cuti, sume adik bradik bonda datang melawat..penuh satu bilik..naek sesak nafas dibuatnye..mana tak nye, adik bradik bonda dah 7 orang..masuk menantu2 dah berape..campur lagi cucu2..plus cicit2 atuk..fuhh~nasib baek atuk dah dipindahkan ke bilik single..so takde la kami bersesak2 dengan orang laen..abis2 pun berlanggar ngan anak beranak sendiri..paling2 tak pun berselisih bahu dengan sedara mara sendiri jugak..orang2 kampung, kawan2 atuk pun ada yg datang jenguk atuk tadi..so, atuk takleh rehat tido sangat la siang tadi..dah la malam tadi pun atuk mengadu dia takleh tido..kesian jugak la ngan atuk..hari ni tadi pun nampak atuk macam lelah, penat sikit..bagi dia makan pun, muntah balik..
nasib baek ada abg sepupu yg slalu stay tiap2 malam untuk jaga atuk kat hospital..dan dia memg pandai jaga orang sakit..hee..
hari ni tadi penat sebab dari 4petang smpai 10 lebih kot kat hospital..kul 11 baru kami balik ke rumah..malam ni giliran anak2 dara kot jaga atuk..kazen2 saya kat poli sebab diorg takde kuliah esok & ahad pun cuti juga..

Tuesday, April 27, 2010

alhamdulillah

sy tukar nama profile..
sebab rasa sangat pelik untuk guna nama itu..ajue itu nama baru..ehh, bukan..ntah sape2 la yg sesuka aty dia panggil sy dengan nama tu..sy rasa mcm pelik..tapi sy biar je dia nak panggil sy mcm tu..asal jgn panggil dgn nama yg menyakitkn hati yg bawak maksud tidak elok sudah..

* * * * * *

petang tadi kami sampai di hospital jam 4ptg..atuk dibawa masuk ke bilik pembedahan jam 12.15 tghari..adik beradik bonda sume ada la except sorang pakcik sy yg takde kenderaan sebab kereta rosak wife dia terlibat dlm kemalangan weekend lepas sebab orang langgar kereta dari belakang..& dia tinggal agak jauh.. kami tunggu sampai operation selesai kira2 jam 5ptg..then atuk dibawa ke ICU..sy tak masuk pun tengok atuk dlm ICU sebab bonda kata biar bonda & abg je yg masuk..sy tunggu kat luar dgn adik..lagipun malam tadi sy dah jumpe atuk..atuk pun tak sedar lagi masa tu..kesan bius masih ada..
alhamdulillah pembedahan berjalan lancar..& kata doktor sume ok sebab keadaan atuk sangat stabil sepanjang operation itu..kami akan jumpa atuk lagi esok ye..get well soon..

mengantoknye

title takde kaitan dgn post ok..

malam tadi sy pegi hospital, menjenguk satu2nye atuk yg ada yg masuk wad sebab hari ni dia akan dioperate..2 minggu lepas atuk kencing berdarah, so ibu saudara yg tinggal bersama atuk bawa atuk pergi hospital untuk scan tengok takut ada apa2 penyakit..
kanser usus..masih di peringkat awal, so doktor nasihatkan buang bahagian yg tersebut cepat before benda tu merebak nanti..atuk di bawa ke hospital swasta la sebab kalau tunggu hospital kerajaan tak tau bila boleh operate lagipun hospital kerajaan akan utamakan mereka2 yg lebih sakit && lebih memerlukan rawatan dahulu..kira atuk kalau pegi hospital kerajaan kena take turn & it takes time la..itu yg sy dengar dari anak2 atuk merangkap adik2 bonda yg merupakan pakcik2 & makcik2 ku juga..hee..
so malam tadi yg pegi ke hospital hanya sy, bonda & papa..adik ada kelas tmbahan dihntar oleh abg..abg lagi sorg pulak kerja..kami sekadar menjenguk la, hampir dua jam jugak di sana..lepas atuk makan & siap2 nak tido berehat baru kami pulang..
atuk akan dioperate tengah hari ini..& operation dijangka ambik masa 5-6 jam..lama jugak tuh..
semoga segalanya berjalan lancar & atuk selamat..
petang ni lepas bonda balik kerja kami akan ke hospital lagi..