Showing posts with label jiwa kacau. Show all posts
Showing posts with label jiwa kacau. Show all posts

Sunday, January 15, 2012

kerna kau ada

Assalamualaikum.

Kitorang kat umah ni dapat la panggilan masing2. Ikut umur ye. Uhuk2. Well, saya Angah~
Pastu kan, kat rumah ni kan, yang paling rapat ngan saya Ateh dan Ude kot! Taraf adik2 dah ni. Kitorang rapat sebab sekepala kot. Kalau nampak bekas2 aiskrim bersusun dalam fridge musim2 sejuk ni, tu kitorang punye la. Orang lain mana tahan nak sentuh aiskrim winter2 ni. Tapi kitorang ok je. Layan float, banana split bagai. Ngee~ Kalau cerita pasal korea jepun diorang berdua tu taknak kalah. Aku bleh la sebut sket2 kan. Kalau bab nak try buat bento, bibimbap, kimbap bagai aku tumpang sekaki je. Tumpang makannn.. Hee~ Dengan diorang ni best2 je aku terlepas cakap terbongkar rahsia. Cerita dot dot dot. Haish, korang memang hebat sebab bleh dapat kepercayaan Angah ni wahai kanak2. Aku selalu je panggil diorang kanak2. Tapi Ateh selalu cakap perangai aku yang macam kanak2 -.- Ateh kan..kalau dia bosan takde orang nak dengar dia bercerita pasal physio kat bilik tu, konfem datang menyelit bercerita ngan teddy aku -.-' Ude ni layan je orang buat ape. Pagi tadi dia kat dapur, "Angah nak turun pukul brape. Exam pukul 10 kan. Breakfast dulu tau" Aku pun masuk la dapur bercerita pasal anat kat Ude. Ude angguk je iyakan ape yang aku tengah bebel. Even dia tak faham -.-'' Ude kalau bercakap memang konfident habis. Even kadang2 dia banyak merapu. Aku tukang gelak ^_^
Kadang2 Anjang pun masuk geng jugak. Tapi aku suka je nak panggil budak tu Anje. Suka je kacau Anje, sebab dia mudah gelabah. Lepas tu semua yang aku buat, yang aku cakap dia gelak. Semua ke, majoriti la. Sebab dia kata aku lawak. Bila masa ntah aku buat lawak -.-''' Anje kalau dah gelak memang tak statik dah badan dia. Boleh golek2 guling2 atas lantai kau tahu. Tapi sebab sekarang musim sejuk, rumah tak pasang karpet lagi, lantai sejuk. Dia tahan la sikit pesen gelak guling2 dia tu. Eh, kelaut sudaa~

Yang sebenarnye nak cakap tu je. Teman gosip saya kat rumah ni adalah Ateh & Ude. *kau ni kejap aku kejap saya* Kitorang kalau bercerita memang tak hingat dunia. Berejam2.. Macam2 topik. Padahal esok si Ateh tu exam Physio. Aku pulak baru habis paper Anat tengahari tadi. Rabu ni Histo pulak. Tadi join diorang lepak bilik Ude. Tengok Ude tengah wat homework kat meja study, Ateh mengadap Blood atas katil Ude. Aku pun join la atas katil sambil bawak nota Histo. Tapi daripada aku masuk sampai la aku keluar balik dari bilik tu, ada la sempat baca 5pages kot. Tapi ntah masuk kepala ke tidak. Bergosip je banyak. Kacau si Ateh study. Tapi dia berjaya je habiskan buku tu. Ala Ateh, esok jawab MCQ je pun. I know you can do it~

Nanti dah summer nanti, maybe kena keluar dari wisma ni dah. Sebab kitorang bleh stay rumah bkan setahun je. Bagi peluang kat junior2 pulak. Nanti kalau dah pindah rumah sewa mesti susah dah nak jumpa nak lepak nak bercerita kan. Waaaaaaa..bakal kerinduan la nanti...

p/s: sebenarnye saya rindu adik2 di malaysia..si bongsu terutamanya..lama dah tak skype T__T

ada orang tu..tak ingat kite dah kot..sedeyy~

Sunday, January 8, 2012

penangan exam

Assalamualaikum.

Ok sekarang musim exam. Tak kira kat Mesir ke, kat Malaysia ke. Rata2 akan, tengah or mungkin baru habis exam kan. Saya pun bakal exam jugak. Lusa dah! Ye la, dulu semester kat Malaysia macam lain sket kan. Tapi sejak kemasukan semester lepas, yang start September tu.. Dah jadi selaras dengan luar Malaysia jugak kan. Mostly la. Tapi ada jugak yang lain. Sebab ada negara2 lain yang bermusim lain. Heh ayat keling. Whatever.

Kat sini nak cakap, pasal effect exam kepada kehidupan student. Wahahaa..macam dah boleh jadi soalan untuk subjek psychology jek. Malangnye psycho takde untuk midyear exam kami. Final nanti ada la. Back to the topic.

Mengikut pemerhatian, ramai sangat yang berubah tingkah laku kalau musim exam. Yang selalu bising hu ha hu ha loudspeaker bangunan dah jadi pendiam sket. Yang dulu muka manis menggula sekarang asyik nak masam mencuka masin menggaram jek. Yang dulu rajin masuk dapur tolong masak sekarang masuk jenguk cari benda nak melahap je.

Aku pun kadang2 lebih kureng jugak. Emosi terganggu jiwa kacau jugak. Sebab stress macam banyak je benda tak habis study kan. Well, kita hidup ni takkan pernah habis belajar. Kan?? Cepat angguk. Tapi pandai2 la nak hidup kan. Kau bukan hidup sorang atas muka bumi ni. Kau duduk satu rumah ramai2. Kau ingat kau je yang nak exam? Orang lain tak exam ke? Kau ingat orang nak kena jaga hati jaga perasaan emosi terganggu kau tu je. Hello! Orang lain pun exam jugak ok. Orang lain pun ada hati ada perasaan jugak. Jangan nak emo lebih2 boleh tak.

Memang...
Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum itu sebelum mereka mengubah keadaan mereka sendiri - 13:11


Tapi...
Apabila engkau telah membulatkan tekad (berusaha) maka bertawakallah kepada Allah - 2:159


Ye..memang kita semua nak najah, nak cemerlang dalam exam. Tapi kita belajar untuk ilmu, bukan untuk pass exam semata. Allah tak tengok natijah, tapi Allah tengok usaha kita. InsyaAllah kalau betul kita dah berusaha bersungguh2 Allah akan bantu.

Ok, aku menulis ntah macam hape dah ni. Biasa la, jiwa kacau. Maafkan salah silap terkasar bahasa tersound lebih2.. Segala yang baik itu datang dari Allah. Doakan semua berjaya. Dunia akhirat insyaAllah. Dah, puas hati. Jom sambung study..

Hi biochemistry, we meet again this morning~

Saturday, December 17, 2011

just rant

Assalamualaikum.

SEKUAT mana saya SETIA
SEHEBAT mana saya MERANCANG
SEJAUH mana saya MENUNGGU
SEKERAS mana saya BERSABAR
SEJUJUR mana saya MENERIMA AWAK


..jika Allah tidak menulis jodoh kita bersama..
..kita tetap tidak akan bersama..
..tiada yang kebetulan melainkan semuanya telah dirancang..
..dan sebaik-baik yang merancang itu adalah Allah s.w.t.

Wednesday, December 7, 2011

will miss you bro!

Assalamualaikum.

Tahu tak perasaan bilamana family tengah berkumpul ramai2 tapi kita sorang je takde? Sedih tahu. Lagi2 bila berkumpul untuk majlis penting.

Rindu suasana riuh rendah tu.
Rindu cari gaduh ngan adik2.
Rindu usik si bongsu sampai dia merajuk tutup pintu bilik berdegangg bagai nak terbelah dua.
Rindu sakat2 bonda kat dapur.
Rindu nak makan masakan bonda.
Rindu nak dengar bonda panggil nama penuh sorang2 kalau marahkan kitorang.
Rindu nak jadi tukang pijak belakang papa. Sejak dari zaman batu jadi tukang pijak belakang papa. Saban tahun tanya tak berat ke nak suruh orang pijak belakang ni? Tapi orang laen takleh ganti tempat tu :')
Rindu nak manja2 ngan kakak2.
Rindu nak bodek2 abang2..

Tapi tak lama lagi Abang Long nak jadi milik orang dah. Bakal membina bait muslim. Bakal berjabat tangan dengan tok kadi. Bakal melafaz akad nikah. Bakal jadi zauj untuk calon zaujahnya. Bakal jadi imam untuk makmumnya. Bakal jadi menantu untuk mertuanya.

Nak balik Malaysia jugak! Sehari je pun dah ok. Nak jugak ada sama meraikan hari bahagia abang saya! Mana aci buat majlis masa orang duk jauh.. Huwaaaa :'(((

mood: jiwa kacau sangat2 dah ni.. Ya Allah tenang lah hati. Biar jauh di mata asal dekat di hati. Rindu semua~

Tuesday, November 1, 2011

my choice is vodafone

Assalamualaikum.

Dah dapat my own broadband. Hoyeh2~ Akhirnye, vodafone. Sebab senang, center dekat ngan kawasan rumah je. Kalau jauh2 susah, malas nak pegi kan.





Sukanye.. Lepas ni bleh skype ngan bonda. Skype malam raya sambil dengar takbir raya konfem syahdu mampu mengalir airmata kan. Ya Allah, rindu!! :')

Sunday, September 25, 2011

berazam

Assalamualaikum.

Cuti panjang berbaki lagi 2 minggu sebelum nak jejak balik tanah mesir tinggalkan bumi mesia. Sedar tak sedar dah setahun berlalu sejak mula-mula sampai kat bumi anbiya' tu. InsyaAllah balik nanti akan mula tahun 2. Harap dapat tingkatkan prestasi untuk tahun 2 nanti. Tahun-tahun seterusnye pun biar lah meningkat sama. Nak blaja sungguh-sungguh. Result 1st year tak mampu nak buat diri sendiri bangga. Yeah, sebab tau memang banyak main. Kalau tak main pun fikiran memang tak fokus la untuk study. Tak tau kenapa. Ya Allah, kena ubah sikap ni. Banyak benda nak 'settle' kat sana nanti. Doakan ye.

Thursday, September 22, 2011

the moments

Assalamualaikum.


















Tetiba rindu those moments. Seriously. Rindu. Sangat.

Tuesday, September 20, 2011

ku sedar ku tak seberapa

Assalamualaikum.

Hamboi hamboi.. Dulu masa mula2 nak bukan maen lagi kan..semangat. Tapi skarang bila dah dapat kau buat main pulak kan. Haa.. Geram ni gerammmmm!!

Bleh tak jangan maen2kan perasaan orang? Kalau kau yang kena buat maen tu, marah tak? Geram tak? Mesti la kan. Sesuka hati sesedap oren je nak maen2 ngan perasaan orang kan. Ape hak kau ha??

Mak kite cakap kan... kalau nak orang suka kat kite, kite kena suka orang jugak. Takleh benci2 orang bagai. Kalau benci bagai nak rak ni, karang orang tu la yang buat kau angau tak keruan. Haa..ada bran ke der?? Lagi kan, mak kite cakap kan. Kalau nak orang respect kite, kite pun kena la respect orang jugak. Jangan ikut kata hati sendiri je tak pikir panjang. Nanti diri sendiri yang susah. Ada mau? Lagi kan, kalau orang buat jahat kat kite, kite takleh balas jahat jugak. Sebab kejahatan kena dibalas dengan kebaikan. Lagipun, memaafkan tu kan sifat yang mulia tau. Sape la kite nak menghukum sesama manusia. Yang tu biar Allah yang uruskan.

Heh..asal aku gaya kerek je hari ni nih. Bosan punye pasal. Dah la tengah geram kat orang tu. Haishh.. Sabar Najwa, sabar..kan nak jadi budak baik. Allah sayang orang yang sabar ni. Senyummm =)

Sunday, September 11, 2011

tiga kata

wo ai ni
i love you
aku cinta padamu
tiga kata paling bermakna
tapi jarangnya didengar

naan unnai kahtalikaraen
saranghaeyo
aishiteru
tiga kata paling menyentuh
tapi jarangnya disebut



bosan kan. takde geng. im all alone. hurmmmmmmmm~

Friday, September 2, 2011

mampu ke?

Assalamualaikum.

A year till forever.
Requote dari my clasmate, Zue. Pangkat adik la.
Genap 1 tahun. A year.
Till forever tu, wallahu'alam.
Kalau ada jodoh, ada la. Kalau takde, nak buat macam mana kan.
Tak payah nak semangat sangat. Macam2 hal bleh berlaku.
Memang la kita mintak yang baik2 je. Tapi mesti la kita harapkan yang terbaek kan.
Dia lebih tahu, Dia Maha Mengetahui.

Sunday, August 21, 2011

mungkin ini yang terbaek


Assalamualaikum.


Redha. Mungkin ini yang terbaek. Tuhan nak suruh usaha lagi la tu. Ada lagi yang kurang la kot. Lepas ni kena tambah usaha & lebih istiqamah. Menitis air mata. Cemburu dengan kawan2 yang dapat result gempak. Tapi alhamdulillah masih bersyukur dengan rezeki ni.

“Ya Allah, terimalah taubatku, hilangkanlah kekhuatiranku, kabulkanlah doaku, kukuhkanlah pendirianku, pertajamlah pembicaraanku, berikanlah petunjuk pada hatiku, dan hilangkanlah perasaan dengki dalam dadaku."

Sunday, August 7, 2011

result oh result

Assalamualaikum.

Tiap kali online mesti ada je notification kat group batch pasal result. Sume orang berdebar2 menanti result first year. Ntah bila nak keluar yang konon nye very soon Dr Omaima cakap last week. Penat doe.. Tengok2 dak Tanta yang dapat result dulu hari ni. Tahniah Yana. Doakan kitorang kat Azhar jugak tau. Cuakss. Sangat. Nak kejar JPA macam dah tak sempat je. Kena hantar sume dokumen by 8 August. Esok dah. Tapi result nye tak keluar lagi. Takde rezeki lagi. Try nanti fasa seterusnye.
Jangan risau. Rezeki sume Allah dah tetapkan. Berdoa selagi ada masa.
Moga ditetapkan yang terbaek buat kami semua.
Khabarkan kami dengan berita gembira ya Allah.
Amin ya Rabb.

Friday, July 22, 2011

give respect, then you gain respect


Assalamualaikum.

Kadang2 kita hidup ni kena ambik hati orang. Bukan niat nak bodek. Tapi sebagai tanda penghargaan. Perhaps orang tu dah banyak tolong kita. Orang berbudi kita berbahasa kan. Kenal ramai orang, senang orang nak tolong kalau ada masalah. Nak2 lagi duk kat tempat orang camni. Jangan nak menyombong sangat. Hidup ni biar tau jaga hubungan sesama makhluk Allah. Peringatan untuk diri sendiri jugak. Jangan sampai orang terasa hati, nanti diorang payah nak bagi bantuan.



Friday, July 8, 2011

who cares

Assalamualaikum.

Ahhaa.. The best 'family' in the world i had ever.
Enough said.
Feeling not to face us?
Who cares.
We didn't.
Whatever you guys want.
Just do it.
Nothings gonna make us break apart.
One thing to say.
Give respect, & then you'll gain respect.
Have a nice day~