Monday, June 20, 2011

Final Exam: Biochemistry


Alhamdulillah tadi dah selesai satu lagi subjek, Biochemistry. Biochem takde la se’hardcore’ physio. Lagipun tak sumbang markah sebanyak physio jugak. Tapi mesti la aim nak bagi score sume subjek kan. Written biochem hari ahad, agak hampeh la. Adehh. Ada 2 soalan maen tinggal je tak berjawab sebab memang tak reti nak jawab. Nasib baek markah takde la besar sangat. Tapi still terkilan. Retinoblastoma cell tu, jeling je. Awat hang tak tengok baca Najwa oii. Aiyakk. Soalan laen even tak confident sangat pun at least ada point yang bleh nak elaborate kan. Huhu.

hambekk kau nak kena khatam sume ni dalam 4hari

Then practical & oral day. Sebab lab takleh sumbat sume skaligus untuk practical, half of us wat oral dulu. Ikut no giliran la kan. 1st examiner agak strict la. Dah la tanya soalan sket punye detail. Nak suh terangkan night blindness punye mechanism tu? Aiyyo. Memang ai bleh sebut rhodopsin je la kan. Then Dr tolong sambung. Hee. Pasal vitamin E pun mampu sebut anti-oxidant je. Dengan 1st examniner ni pairing. Pair ngan Mila. Mila macam tak puas ati kot. Don’t worry dear. insyaAllah sume ok ye. 2nd examiner the best! Mula2 duktur yang uruskan panggil nama kitorang untuk oral tu dah bagitau. Don’t worry. You get Dr. Hana. She’s ok. Nice. Memang nice wey! Aku suka sangat. Even mula2 masuk bilik tu cuak jugak la. Muka Dr garang je. Then dia senyum; welcome. Thank you. So, najwa. Bla..bla..bla. so smooth. Confident dah jawab sume soalan dia dengan jayanye. Pasal tumor marker, oncogenes, tumor suppressor gene, night blindness, vitamin E sume. Last2 Dr kata, ok what is nucleosome? The last question. Jawab. Then; you can go. Very good! Thank you! Welcome. I love you la dukturah! =)

Then tunggu masuk lab untuk practical. Sorang dapat 2 unknowns. Wat la test sume2 start ngan Biuret Test bagai. Nasib baek dapat unknown senang. Starch & albumin. Test pendek je. Tapi report mak aihh panjang nak nulis nye. Hoho. Takpe2. Janji dah sure jawapan tu betol. Sebab sempat je korek2 jawapan ngan dukturah cantik pakai niqob tuh. Dia kata betol. Even awal2 wat muka garang la konon marah sebab tanya jawapan kat dia. Thanx dukturah!


p/s: HEPY 58th BIRTHDAY PAPA! thanx for your hard work~ i heart you!!

No comments: