ghupe meja study before paper anat..pheww~
Alhamdulillah, satu lagi subjek hardcore dah selesai tadi. Dalam kitorang punye syllbus, Anat & Physio la yang bawak markah besar compare ngan Biochem & Histo. Sebab ape hardcore.. Sebab sume fakta. Takde nak melencong2 wat teori sendiri ke ape. Kalau physio tu setiap branch macam ada relationship la. Tapi kalau anat blaja pasal structure badan. Memang la fakta kan. Kalau tu nerve yang supply bahagian atas badan*upperlimb* mana bleh nak kelentong dia supply bahagian bawah*lowerlimb* pulak kan. Yang hardcore nye sebab nak kena tau kena kenal kena hafal setiap nama. Untuk bones kena tau cemana nak kenal tu bone untuk right or left part, kena tau setiap bahagian tulang tu, kena tau muscle yang attach kat tulang tu. Haa..dah gaya nak wat kelas anatomy pulak dah. Lagi, kena tau setiap lapis muscle ape dia punye nama, attach kat mana, disupply oleh nerve mana, muscle tu buat action ape. Hmm. That's what medic students learn. Then kena tau nerve artery vein bagai lagi. Belum masuk part abdomen. Kalau abdomen memang kena tau sume organ dalam perut tu la kan. Bukan stakat organ dia punye lining, jiran2*relations* for each pun kena tau. Pheww. Kalau nak cerita memang lambat lagi nak abis kan.
Written dah hari ahad. Soalan kira ok je. Tapi sebab diri sendiri yang tak brape nak hafal duk umah maen+tido je keje, maka nye jawab macam tak confident sangat la pun. Bab clinical cases je yang agak confident. Sebab baru je baca malam tu before tertido. Alhamdulillah. Bonda kata rezeki kita Allah dah tetapkan. Kita kena usaha je. Yang laen serah kat Dia. Kalau ada rezeki insyaAllah. Kalau takde sekarang, mungkin Allah dah plan something better kan?
So tadi practical & oral. Practical agak ok. Cuma ada 1 checkpoint yang tak sure sangat. Lagipun display cadaver yang tak brape ok. Agak2 jawapan betol ke tak? InsyaAllah btol.
Practical best! Dapat dukturah baek! Tak tau tu dukturah azhar or duktur luar. Tapi tanya 3soalan je. For each upperlimb, lowerlimb & abdomen la. Tanya pasal abduction of arm by degrees tu, 3 parts. Pasal portal vein, union of what vein form portal vein; splenic vein + superior mesenteric vein. Last skali lateral compartment of leg; peroneus longus + peroneus tertius. Kejap je kot. Yang lama sebab Dr. Rim datang bersembang. Hee.
Study untuk next subject pulak; Histo!

No comments:
Post a Comment