Tuesday, June 29, 2010

jadi ke ni?

pasal medic kat
mesir..for the time being, 75% probability yang saya akan ke sana..
passport dah siap tau..
papa siap ambik cuti nak bawak saya gi wat international passport tu ahad lepas..
sebab saya ada pasport biru tu je,
dokumen perjalanan terhad (DPT) yang guna masa kuar masuk kuching
waktu kitorang bermastautin kat bumi kenyalang tu 3 tahun..
papa kata dia ambik cuti sebab nak skip meeting jugak..
plus esok nye papa kena fly ke kl sebab meeting kat sana pulak..
ada ke patut kan..
kitorang turun dari rumah agak awal kot..kul 8 lebih tu dah sampai wisma persekutuan..
panjat tangga ke tingkat2, bahagian imigresen dulu..
urus hal2 wat pasport sume and pegawai tu kata lepas sejam bleh ambik..
beres, kitorang turun ke tingkat1 lak, jabatan pendaftaran
sebab saya punye mykad muka sememeh selebet siott..
gamba masa umor 12tahun lagi tuh..tak yah cakap macam ape kan..
den pun sogan nak nengokk ehh..huhuu..
saya selalu bermasalah ngan thumbprint kan..
slalu kena ulang wat banyak2 kali..
diorang kata kulit saya kering kot..
takleh match sama macam lam mykad..
nasib baek dua2 pegawai yang layan saya kat imigresen maupun kat mykad both pempuan..
so diorang pegang tangan tolong wat thumbprint tu pun tak kesah la kan..
siap bagi losyen suh saya sapu lagi tu..then terus je cap jari tu match dengan yang lama..
giler mengade!
masa ambik gamba pun pakcik tu ok, ramah mesra siap gurau2 senda agy tu..
wat saya malu je pakcik ni tau..mykad baru lepas 3minggu bleh datang tuntut..
rm10 melayang..ambik ko..
lepas siap ngan mykad ke kaunter belah sana pulak..
nak kena wat cabutan sijil lahir..ntah macam mana benda cabutan tu saya pun tak tau..
mak aii, kat sini banyak kot orang..ehh..ke ramai?
tatabahasa dah memang tau konfem tak betol nih..
lenguh la jugak tunggu turn part ni..lebih setengah jam gak kot..
plus, takde seat nak duduk..penoh ngan manusia!
sampai turn saya, akak kat kaunter tu pun merungut kenapa la ramai sangat orang hari tu..kaunter ada 2 je..orang pulak ramai tak ingat..
tak cukup tangan akak2 kaunter tu..
hal cabutan sijil lahir ni problem sket kot..
sebab saya lahir di terengganu..
tapi sekarang menetap di kelantan..
2 minggu baru bleh siap sebab diorang kena contact sana la..
sebab detail asal sume kat sana..
wuhh..pape pun, serah kat papa..
kesian papa kan..
kalau nak cepat kami terpaksa turun ke terengganu la..
bleh siap on the spot..tapi skarang papa kat kl lagi..
saya pun tak tau la..tunggu arahan seterusnye la nanti..

No comments: