bermula dengan soalan;
cuti skolah camni tak gi jalan2 ke?
keluarga saya, takde beza kot cuti skolah ataupun tak..mungkin yang bezanye bila cuti semua berkumpul kat umah..sebab masa skolah adik2 saya di asrama..tapi istilah pergi bercuti sekeluarga tu dah lama kot kami tak guna..tuntutan kerja papa tak mengizinkan..ye la, papa kerja waktu pejabat, weekend je la yang cuti nye..2 hari tu banyak lagi kot keje laen yang papa nak kena buat..kali terakhir yang boleh dikatakan kami sekeluarga pergi bercuti pun entah bila saya pun dah lupa..tapi yang tu pun tak complete one family..sebab ada je yang takde..dulu bang long study kat mesir..sekarang kakyo & her hubby plak wat kpli kat sabah..so, bila kami nak berkumpul cukup 8beradik + bro-in-law + papa bonda = 11orang? susah sangat kot nak tunggu waktu tu..masa raya tahun lepas pun saya tak pasti kami berjaya atau tak kumpulkan semua..tapi raya tahun lepas kami tak sempat ambik gambar family pun, makna nye mission failed la tu..*sigh*
dah brape jenis lauk reti masak?
haha..ni lagi satu..saya memang tak reti masak la..dulu kami tinggal kat kuala terengganu..tapi bang long & kakyo skolah kat kota bharu, so diorang tinggal ngan arwah tok & nenek..kakyo pandai la masak sebab tinggal ngan nenek..sebab, nenek kata kalau nak makan masak sendiri..akak yang sorang lagi plak,kakim, dulu waktu lepas dia abis spm kebetulan kakyo baru abis degree & tak dapat keje lagi..so, sempat la kakim blaja masak ngan kakyo & reti la sikit2..waktu saya lepas spm pulak, saya tinggal sorang2 je kat rumah..kakyo keje pejabat, petang baru balik..bonda pulak, walaupun cikgu..tapi lebih kurang macam papa & kakyo jugak waktu baliknye..dalam 5 hari skolah, hari last je kot pukul 2petang dah sampai umah..4hari yang sebelumnye pukul 4 lebih jugak la baru dengar kreta bonda masuk porch..pukul 4 lebih itu jugak la baru saya jumpa nasik untuk lunch..*sigh*
tak online ke malam ni?
haa..cuti2 macam ni, memang adik2 saya sume berpakat nak mengguling menjatuhkan takhta berebut nak online ngan saya..ok la saya mengalah la jugak kadang2..tapi diorang ni melampau kot..pagi petang malam nak online memanjang..maen game satu hal..penat tengok..tapi satu je, diorang tak berani nak online lama2 kalau papa ada kat umah..tau takut..bukan ape, diorang ada tanggungjawab lagi..keje skolah for sure la tak sentuh2 lagi even hari ni dah masuk hari ke-4 cuti..saya laen la..penganggur sepenuh masa, takde schoolwork nak kena wat kan..homework saya tak tinggal tau..still terjaga..hal basuh jemur angkat lipat kain baju sume memang terkawal lagi..walau kadang2 nak je mengamuk bila tengok ada 3 bakul penuh baju tak berlipat kat ruang tamu..bila ada tetamu datang, baru sume kalut nak angkat bawak lari..haha..hal pinggan mangkuk yang bertingkat2 dalam sink pun kira masuk list keje saya la..yang tu pun, saya memang pantang kalau duk tengah cuci pinggan tu sume ada je yang mengendeh nak tumpang pinggan or cawan sebijik..rasa nak hantuk je pinggan kat tangan kat kepala orang yang nak menumpang tu..ni semua tuju kat adek2 la especially..pemalas sangat nak cuci cawan sendiri..sebijik je pun..hurmm..

No comments:
Post a Comment